Διαταραχές Λόγου και Ομιλίας

ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ ΚΑΙ ΟΜΙΛΙΑΣ


∆ΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΑΡΘΡΩΣΗΣ 
Ανικανότητα σωστής παραγωγής συγκεκριμένων φθόγγων
Η παραγωγή ήχων της ομιλίας απαιτεί συγκεκριμένες κινήσεις:

  •  της κάτω γνάθου
  •  της γλώσσας 
  • των χειλιών 
  •  των παριών
  •  της υπερώας

Εκδηλώνεται με Λανθασμένη Άρθρωση: σιγματισμός, ροτακισμός κ.α.


 ΟΙ ΑΙΤΙΕΣ
 ποικίλουν:
• απώλεια ακοής το παιδί δεν ακούει ή δεν ακούει αρκετά καλά (ποσοτικά )
• κινητικές δυσκολίες της στοματικής κοιλότητας το παιδί δεν εκτελεί καλά κινήσεις : του στόματος, των χειλιών, της γλώσσας
• ψυχο -συναισθηματική ανωριμότητα το παιδί δεν επιθυμεί να μεγαλώσει, οι γονείς του το υπέρ -προστατεύουν

ΦΩΝΟΛΟΓΙΚΕΣ ∆ΙΑΤΑΡΑΧΕΣ 

Τα φωνήματα δεν εκφέρονται σωστά μέσα στη φωνολογική ακολουθία της λέξης
Εκδηλώνεται κυρίως με :
• πτώσεις συλλαβής ή φωνήματος
• αναδιπλασιασμούς
• αρμονίες
• απλοποιήσεις συμπλεγμάτων
• μεταθέσεις και μετακινήσεις

ΟΙ ΑΙΤΙΕΣ 
• δυσκολία στην ακουστική αντίληψη (ποιοτικά) και στην διαφοροποίηση ήχων, το παιδί δεν μπορεί να διακρίνει 2 ήχους που μοιάζουν μεταξύ τους
• δυσκολία στην οργάνωση και αντίληψη του χρόνου
• κινητικές δυσκολίες
• ελλιπής ακουστική μνήμη
• ελλιπή περιβαλλοντικά ερεθίσματα
• συναισθηματική ανωριμότητα

ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΛΟΓΟΥ 

Ειδική διαταραχή του προφορικού λόγου που χαρακτηρίζεται από μια ανακολουθία μεταξύ της εξέλιξης του συνόλου των δεξιοτήτων ενός φυσιολογικού παιδιού και των γλωσσικών του ικανοτήτων, κυρίως όσον αφορά στη γλωσσική του έκφραση

Εκδηλώνεται κυρίως με:
• απώλεια ή περιορισμός λόγου
• jargon (μόνο το στενό περιβάλλον κατανοεί το παιδί)
• οι προτάσεις περιέχουν κυρίως ουσιαστικά
• τα ρήματα είναι κυρίως στο τρίτο πρόσωπο
• ασυμφωνίες σε στοιχεία της γραμματικής (μορφολογικά )
• απώλεια ή περιορισμός προτάσεων ή σύνδεση προτάσεων μόνο παρατκτική
• υπάρχουν δυσκολίες κατανόησης εννοιών (χωρο - χρονικές έννοιες κυρίως )
• συνοδεύεται συχνά από φωνολογικές ή/ και αρθρωτικές διαταραχές.

∆ΥΣΦΑΣΙΑ 

ΕΙ∆ΙΚΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ∆ΙΑΤΑΡΑΧΗ ΣΟΒΑΡΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ∆ΙΑΤΑΡΑΧΗ ΠΟΥ ΠΑΡΑΤΗΡΕΙΤΑΙ ΧΩΡΙΣ ΣΥΝΟ∆Η ΑΠΩΛΕΙΑ :
• ακοής
• Γνωστικού ελλείμματος
• αρθρωτικών ή άλλων κινητικών προβλημάτων
• ψυχο -συναισθηματικής διαταραχής

 ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΧΟΥΜΕ 
 Εξέλιξη του λόγου
 • απώλεια λόγου
 • διακοπή της εξέλιξης λόγου
• ακατανόητη ομιλία ( μετά τα 2 χρόνια )
 Συμπεριφορά
 • ( ή αλλαγή συμπεριφοράς )
• θυμός
• διάσπαση προσοχής
• έλλειψη αυθορμητισμού
 Λεκτική συμπεριφορά
• δεν απαντά στις ερωτήσεις
• δεν εκτελεί εντολές
 Ιστορικό
 • ∆ιαταραχές λόγου στην οικογένεια

ΤΡΑΥΛΙΣΜΟΣ 

∆ΙΑΤΑΡΑΧΗ ΤΗΣ ΡΟΗΣ Η' ΤΟΥ ΡΥΘΜΟΥ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ 

Εκδηλώνεται με :
• επαναλήψεις συλλαβών
• επιμηκύνσεις φωνημάτων
• μπλοκαρίσματα της στοματικής κοιλότητας
• συνοδευόμενες διαταραχές όπως ένταση, σωματικά μπλοκαρίσματα, κλπ…

ΕΥΝΟΪΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΕΝΑΡΞΗΣ
Γεγονότα της καθημερινής ζωής :
• μετακόμιση
• γέννηση αδελφού
• αρχή σχολείου
• χωρισμοί
• κάθε συναισθηματικό τραύμα (απώλεια, κίνδυνος σωματικής ακεραιότητας, κά.)

ΠΟΤΕ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΖΗΤΗΣΟΥΜΕ ΒΟΗΘΕΙΑ 

ΕΩΣ 3 ΧΡΟΝΩΝ 
• εάν η ομιλία του παραμένει δυσκατάληπτη,
• εάν χρησιμοποιεί μόνο λίγα ρήματα ή/ και καθόλου άρθρα ή επίθετα,
• εάν δεν κάνει απλές προτάσεις,

ΕΩΣ 4 ΧΡΟΝΩΝ 
• εάν δυσκολεύεται να αρχίσει μια πρόταση ή εάν επαναλαμβάνει συλλαβές ή λέξεις,
• εάν η ομιλία του δεν είναι πάντα κατανοητή,
• εάν δεν μπορεί να διηγηθεί απλά και πρόσφατα γεγονότα.

ΕΩΣ 5 ΧΡΟΝΩΝ 
• εάν κάνει ακόμα συχνά λάθη στις μικρές λέξεις όπως «θα», «να», «για να»,
• εάν μας δίνει την εντύπωση ότι «δεν είναι μαζί μας» όταν του μιλάμε.

ΕΩΣ 6 ΧΡΟΝΩΝ
• εάν η άρθρωση παρουσιάζει ακόμα διαταραχές,
• εάν δεν εκφράζεται εντελώς σωστά.

ΣΕ ΟΠΟΙΑ∆ΗΠΟΤΕ ΗΛΙΚΙΑ 
• εάν η φωνή του είναι βραχνή ή ένρινη,
• εάν του πονάνε συχνά τα αυτιά,
• εάν τα άλλα παιδιά το κοροϊδεύουν για τον τρόπο που μιλάει

Σφαιροπούλου Ευγενία, λογοθεραπεύτρια

Συνεργάτης του Γραφείου Ειδικών Θεραπειών  Αμφίωνος 33 Θήβα

Υπεύθυνη: Νικολάου Βίκυ, Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπεύτρια